Kiezen hoe je je huis inricht kan moeilijk zijn, vooral omdat er tegenwoordig zoveel stijlen zijn om uit te kiezen.

De juiste stijl voor jezelf en je huis vinden kan lastig zijn, en voor sommigen lijkt het misschien een enorme uitdaging. Je kunt echter geleidelijk de stijl van je huis veranderen. Je kunt bijvoorbeeld aluminium jaloezieën of houten jaloezieën installeren, en een stijl echt tot leven brengen.

Van eigentijds tot industrieel en van japandi tot boerderij, er bestaat nu voor elk huis een gepaste stijl. Maar naar welke stijlen wordt het meest gezocht in Nederland en wat wordt hot op social media over de hele wereld?

We zullen onthullen welke esthetische trends het populairst zijn op sociale media en Google, en je tips van experts geven over hoe je jaloezieën en raamontwerpen kunt gebruiken om de meest geliefde stijlen te realiseren.

‘Maximalistisch’ is de populairste esthetische trend op TikTok, met meer dan 104 miljoen weergaven

‘Maximalistisch’ is de populairste esthetische trend op TikTok, met meer dan 104 miljoen weergaven‘Maximalistisch’ is de populairste esthetische trend op TikTok, met meer dan 104 miljoen weergaven

1.  Maximalistisch – 104.200.000 weergaven op TikTok

De populairste esthetische trend op TikTok is de maximalistische stijl, met meer dan 104,2 miljoen weergaven. De maximalistische trend is perfect voor degenen die niet geloven dat minder meer is, met levendige kleuren, gedurfde patronen en interessante texturen die populairder zijn in het VK en de VS dan in Nederland. Populaire kleuren zijn bijvoorbeeld fuchsia, smaragd, turkoois en violet. Fans van de maximalistische trend kiezen ook vaak voor behang met een patroon en meubels met een bekleding van velours of fluweel.

Populaire maximalistische interieurontwerpers op TikTok zijn @mandacreatespretty, @honeyidressedthepug en @thehouseofadora.

2.  Scandinavisch – 95.537.400 weergaven op TikTok

Op de tweede plek komt de Scandinavische esthetiek, die meer dan 95,5 miljoen keer is bekeken op TikTok. De Scandinavische trend is het tegenovergestelde van de eerder genoemde maximalistische stijl. In plaats daarvan richt deze trend zich op eenvoud, strakke lijnen en neutrale kleuren. Fans van de Scandinavische esthetiek houden hun muren effen wit of grijs, met houten vloeren in elke kamer, soms met uitzondering van de badkamer. Voor een gezellig interieur worden Scandinavische open haarden ook vaak gebruikt als middelpunt van een kamer.

Een aantal populaire TikTok-accounts met betrekking tot de Scandinavische esthetiek zijn onder andere @hirtz.home, @homewithmila and @maychamber_living.

3.  Modern – 46.700.000 weergaven op TikTok

De op twee na populairste esthetische trend op TikTok is de modern stijl,

met meer dan 46,7 miljoen weergaven. In sommige opzichten lijkt de moderne trend op de Scandinavische en minimalistische esthetiek. De nadruk ligt vooral op eenvoud en strakke lijnen. De moderne esthetiek heeft echter vaak wat kleur, zoals oranje, rode of roze tinten. Fans van de moderne trend kopen ook meestal strakke en gestroomlijnde elektronica die past bij de eenvoud van hun meubel voor hun huis.

Sommige populaire moderne interieurontwerpers op TikTok zijn @mrsparanjape, @leclairdecor en @dedeshomeinterior.

Esthetische trends op Tiktok Esthetische trends op Tiktok

Met meer dan 1,8 miljoen berichten is ‘Modern’ de populairste esthetische trend op Instagram

Met meer dan 1,8 miljoen berichten is ‘Modern’ de populairste esthetische trend op InstagramMet meer dan 1,8 miljoen berichten is ‘Modern’ de populairste esthetische trend op Instagram

1.  Modern – 1.849.602 berichten op Instagram

De populairste esthetische trend op Instagram is de moderne stijl, met meer dan 1,8 miljoen berichten. Dit omvat de hashtag #moderninterior, die 1.247.686 keer gebruikt werd, en de hashtag #moderninteriors, die 601.916 gebruikt werd.

Enkele populaire accounts voor modern interieurdesign op Instagram zijn@tollgardstudio, een ontwerpstudio in Londen die meer dan 300 projecten gerealiseerd heeft, @cristinacelestino, een interieurontwerper uit Milaan die onder andere voor Fendi heeft gewerkt, en @davidhicksdesign, een Australische ontwerper die meerdere designprijzen heeft gewonnen, zowel nationaal als internationaal.

 

2.  Vintage – 1.021.169 berichten op Instagram

Op de tweede plek komt de vintage-stijl, met meer dan 1 miljoen berichten op Instagram. Hieronder valt de hashtag #vintageinterior, die 747.396 keer gebruikt werd, en de hashtag #vintageinteriors, die 273.773 gebruikt werd.

De vintage stijl weerspiegelt vaak interieurstijlen uit de jaren '40 en '50, met meubels met veel karakter. Sommige items die je bijvoorbeeld vaak ziet in huizen met een vintagestijl zijn vergulde spiegels, badkuipen met een klauwvoet en met stoelen met een bekleding met patronen. Fans van de vintagetrend kopen ook vaak spullen van rommelmarkten om hun huis te versieren. Deze spullen worden vaak uitgestald op boekenplanken of in schalen. Enkele populaire vintage-interieuraccounts op Instagram zijn @the_greenbrier, @sisterparishdesign en @dorothydraperfw.

3.  Scandinavisch – 1.020.722 berichten op Instagram

Vintage wordt op de voet gevolgd door de Scandinavische esthetische trend, met 1.020.722 berichten op Instagram. Dit omvat het gebruik van de hashtag #scandinavianinterior ( 945.913 keer) en de hashtag #scandinavianinteriors (74.809 keer).

Een aantal populaire accounts van ontwerpers van Scandinavische interieuren op Instagram zijn @dayinterior, een interieurontwerpstudio in Amsterdam, @spacecopenhagen, een multidisciplinaire designstudio die opgericht is door Peter Bundgaard Rützou en Signe Bindslev Henriksen, en @styledbyemmahos, een interieurstylist en -ontwerper uit Gothenburg.

Met meer dan 1,8 miljoen berichten is ‘Modern’ de populairste esthetische trend op InstagramMet meer dan 1,8 miljoen berichten is ‘Modern’ de populairste esthetische trend op Instagram

‘Bohemian’ is de esthetische trend waar het meest naar wordt gezocht in Nederland, met meer dan 36,000 Google-zoekopdrachten

‘Bohemian’ is de esthetische trend waar het meest naar wordt gezocht in Nederland, met meer dan 36,000 Google-zoekopdrachten‘Bohemian’ is de esthetische trend waar het meest naar wordt gezocht in Nederland, met meer dan 36,000 Google-zoekopdrachten

1. Bohemian – 36,600 Google-zoekopdrachten

De meest gezochte esthetische trend in Nederland is de bohemian-stijl, met meer dan 36.000 Google-zoekopdrachten tussen juni 2022 en mei 2023. De bohemian-trend brengt  een relaxte, rustige en ontspannen sfeer in het huis, met veel aandacht voor de natuur. Naast veel aardse tinten, zoals groen, beige, geel en oranje, bevatten sommige items in een huis in bohemianstijl felle patronen, met kleuren als rood, paars en roze. Fans van de bohemian-trend hebben ook vaak meubilair dat niet bij bij elkaar past en houten jaloezieën in natuurlijke tinten, om een unieke en allesomvattende esthetiek te creëren.

Een aantal populaire accounts van ontwerpers van bohemian interieurs op Instagram zijn @amberinteriors, een interieurstudio opgericht door Amber Lewis uit Californië, @thejungalow, een woningdecoratiestudio in Los Angeles opgericht door Justina Blakeney, en @enstijl, een interieurstylist uit Vogelenzang.

2. Japandi – 15.160 Google-zoekopdrachten

Op de tweede plek komt de esthetische trend ‘japandi’, waar in Nederland meer dan 15.000 keer naar is gezocht op Google in de gegeven tijdsperiode. De japandi-trend richt zich op minimalisme en natuur, en is een mix van de Japanse wabi-sabi-esthetiek en de Scandinavische hygge-esthetiek. Het kleurenpalet van japandi bevat zowel zachte neutrale kleuren, zoals wit en grijs, als donkere aardetinten, zoals groen en bruin. Verschillende planten worden gebruikt om een huis in japandi-stijl te decoreren. Daarnaast worden houten, rotan en rieten accessoires gebruikt. Meubels van hoge kwaliteit, zoals handgemaakte houten eettafels, worden ook gebruikt voor functionele doeleinden.

Een populaire ontwerpster van japandi-interieurs is Laila Rietbergen, die in Nederland woont. Op haar Instagram-account, @japandi.interior geeft Laila haar volgers stijlinspiratie voor hun huis en tips over hoe ze de ruimtes die ze laat zien zelf kunnen maken. Ze is ook de schrijfster van het boek Japandi Living, dat in september 2022 werd uitgebracht en meer dan 200 afbeeldingen van japandi-interieurs en tips en trucs om de populaire look te creëren bevat.

3. Gotisch – 13.040 Google-zoekopdrachten

De esthetische trend die op de derde plek komt wat betreft het aantal Google-zoekopdrachten (meer dan 13.000) in Nederland is de gothic-stijl. De gothic-trend komt uit de Middeleeuwen en gaat niet noodzakelijkerwijs alleen maar om de kleur zwart, zoals sommigen misschien denken. Andere rijke en diepe kleuren, zoals paars en rood, worden ook gebruikt in het gotische kleurenpalet, maar ze worden eerder spaarzaam gebruikt voor zaken zoals accentmuren en jaloezieën. Interieurs in gotische stijl hebben ook veel middeleeuws aandoende elementen, zoals spitsbogen, gewelfde plafonds en vliegende steunberen.

Een van de populairste gotische interieurontwerpers op sociale media is Sarah Deluxe, die bekend staat als @_sarahdeluxe_ op TikTok en als @sevenravensinteriors op Instagram. Op haar accounts toont ze de gotische kamers in haar huis en geeft ze mensen tips over waar ze gelijkaardige artikelen kunnen kopen, en hoe ze deze kunnen benutten.

Estetische berichtenEstetische berichten

Hoe je jaloezieën en raamontwerpen kunt gebruiken voor je favoriete esthetische trend

Hoe je jaloezieën en raamontwerpen kunt gebruiken voor je favoriete esthetische trendHoe je jaloezieën en raamontwerpen kunt gebruiken voor je favoriete esthetische trend

1.  Aluminium jaloezieën

Aluminium jaloezieën zijn duurzaam, tijdloos en erg functioneel, waardoor ze makkelijk te gebruiken zijn voor veel verschillende stijlen. Dit soort jaloezieën worden meestal geleverd in neutrale kleuren, zoals wit, grijs, zwart en beige, en daarom zijn ze perfect voor stijlen met dit kleurenpalet, zoals de Scandinavische en Japanse stijlen. Aluminium jaloezieën hebben ook vaak gebogen randen, waardoor ze een geweldige optie zijn voor liefhebbers van esthetische stijlen zoals art moderne.

2.  Houten jaloezieën

Houten jaloezieën kunnen gebruikt worden om eenvoudig te regelen hoeveel licht een kamer binnenkomt, waardoor ze een perfecte optie zijn voor elke natuurlijke esthetische stijl, zoals de strandhuis- of meerhuistrends. Omdat ze van hout zijn gemaakt, zijn deze jaloezieën ook ideaal voor stijlen die sterk gericht zijn op het gebruik van ambachtelijk houtwerk, zoals de bohemische, ambachts- of landelijke trends. Deze jaloezieën worden ook vaak geleverd in neutrale kleuren en natuurlijke houttinten, waardoor ze zeer geschikt zijn voor stijlen met dit kleurenpalet.

3.  Rolgordijnen

Rolgordijnen kunnen gebruikt worden te regelen hoeveel licht en warmte een kamer heeft, waardoor ze een praktische keuze zijn voor veel stijlen. Deze rolgordijnen zijn verkrijgbaar in een groot aantal stoffen, kleuren en patronen, waardoor ze een universele optie zijn. Zo kunnen rolgordijnen met patronen een geweldige aanvulling zijn op huizen die de art-deco, bohemian of maximalistische trends volgen, omdat ze echt een statement maken. Gekleurde rolgordijnen kunnen ook worden gebruikt voor stijlen die gebruik maken van kleurtoetsen, zoals de abstracte, Arabische of Indiase trends.

3 Nederlandse interieurontwerpers die je moet volgen op sociale media

Nederlandse interieurontwerpers die je moet volgen op sociale mediaNederlandse interieurontwerpers die je moet volgen op sociale media

1.  Kolenik Design

Kolenik Design is een interieurontwerpstudio in Amsterdam die is opgericht door Robert Kolenik. Robert haalt veel inspiratie uit de natuur en gebruikt zachte en neutrale kleuren, zoals grijs en wit, en natuurlijke materialen, zoals hout en steen. Naast het maken van prachtige ruimtes in woningen, heeft Kolenik Design ook de perfecte sfeer gecreëerd voor veel hotels, restaurants en bars, waaronder Brandsøn Maastricht en Bistro Publique. Samen met Gigi Valster ontwierp Robert ook de Kolenik-kasten, een verzameling hoogwaardige inloopkasten die symbool staan voor luxe en stijl.

Instagram - @robertkolenik en @kolenik_cabinet
Website - www.kolenikdesign.com

2.  Day Interior

Deze interieurontwerpstudio komt ook uit Amsterdam, en is opgericht door Dayane Pacheco. Met haar combinatie van kennis van architectuur en haar specialisatie in interieurontwerp van de Lisbon School of Design, is Dayane in staat om voor al haar klanten een unieke en speciale ruimte te creëren. Elk project heeft zijn eigen focus, of dat nu de verlichting of het bed is, en heeft een sterk eigentijds gevoel met een minimalistische presentatie.

Instagram - @dayinterior
Website - www.day-interior.com

3.  Eric Kuster

Eric Kuster, geboren in de buurt van Bunnik, is een legendarisch figuur in de interieurontwerpindustrie. Sinds de oprichting van zijn eigen bedrijf Metropolitan Luxury heeft Eric zijn eigen unieke en definitieve stijl kunnen creëren, die klassiek en eigentijds perfect combineert. Hij gebruikt de persoonlijkheid van zijn klanten en vertaalt dit naar hun project door het gebruik van individuele elementen. Eric heeft veel projecten op zijn naam staan, van villa's op het platteland en penthouses in de stad tot op maat gemaakte jachten, maar ook iconische commerciële gebouwen zoals de Jimmy Woo club in Amsterdam en het Camp Nou-stadion in Barcelona.

Instagram - @erickuster

Website - www.erickuster.com

Methodologie:

We zijn begonnen met de woordenlijst met interieurontwerpstijlen van Decor Outdoor om een lijst van meer dan 100 verschillende esthetische stijlen te maken.

Daarna hebben we Instagram en TikTok gebruikt om het aantal berichten en weergaven voor hashtags verbonden aan een bepaalde esthetische trend te vinden, b.v. #moderninterior en #moderninteriors. Daarna hebben we de totalen bij elkaar opgeteld. Alle gegevens zijn verzameld op 22 juni 2023 en kunnen daarom nu afwijken.

Vervolgens hebben we Google Keyword Planner gebruikt om uit te vinden hoe vaak gezocht is naar elke stijl in Nederland tussen juni 2022 en mei 2023. We hebben dit gedaan door zoektermen als ‘moderne stijl’ en ‘modern interieur’ te gebruiken en de totalen bij elkaar op te tellen. Alle gegevens zijn verzameld op 23 juni 2023 en kunnen daarom nu afwijken.